
Bettina Bereś Od 1978 do 1981 roku studiuje historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1985–1989 organizuje i prowadzi wspólnie z Martą Tarabułą galerię Zderzak w Krakowie. W 1995 roku bierze udział w utworzeniu galerii i Stowarzyszenia Otwarta Pracownia. Jest członkiem ZPAP. Maluje, wyszywa, tworzy ceramikę. W 2024 roku ukazała się jej książka pt. „Awangarda między kuchnią a łazienką. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Spis wystaw indywidualnych
Spis wybranych wystaw zbiorowych
Spis projektów, rezydencji
Spis działań re-performance
Bibliografia
Spis wybranych prac
Spis wybranych wystaw zbiorowych
Spis projektów, rezydencji
Spis działań re-performance
Bibliografia
Spis wybranych prac
rok | tytuł | miejsce |
---|---|---|
1986 | A ja lubię ładne obrazy | Galeria Zderzak, Kraków |
1993 | Obrazy z lat 1986–93 | Galeria Pryzmat, Kraków |
1994 | Obrazy z lat 1986–93 | Galeria Grodzka BWA, Lublin |
1995 | Obrazy w czasie zarazy | Rostworowski Gallery, Kraków |
1995 | Obrazy w czasie zarazy II | Otwarta Pracownia, Kraków |
1996 | Koza i inne obrazy | Galeria BWA, Sandomierz |
1998 | Trzy strony obrazu (z S. Kobą i I Bęcem) | Galeria ZPAP Pryzmat, Kraków |
1999 | Pies i kot | Otwarta Pracownia, Kraków |
2001 | Środki czystości | Otwarta Pracownia, Kraków |
2001 | Wystawa dla Jadzi | Galeria Zamek, Przemyśl |
2001 | Olej na płótnie | Galeria Koło, Gdańsk |
2002 | Bez gruntu | Galeria Sztuki Współczesnej „Wieża Ciśnień”, Konin |
2002 | Artykuły pierwszej potrzeby | Galeria Promocyjna, Warszawa |
2003 | Artykuły pierwszej potrzeby | Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała |
2003 | Artykuły pierwszej potrzeby | Otwarta Pracownia, Kraków |
2003 | Idzie zima | Galeria Szara, Cieszyn |
2004 | Małe obrazy | Mała Galeria, Nowy Sącz |
2004 | Lepsza cnota niż wór złota | Galeria Manhattan, Łódź |
2004 | Obrazy na ścianach | Galeria Program, Warszawa |
2004 | Piecyki i wanny | Galeria Samochodowa w Tunelu, Kraków |
2004 | Wypożyczalnia obrazów | działanie na plenerze, Ogólnopolskie Spotkania Twórców, Kalwaria Zebrzydowska |
2005 | Miski | Baszta Czarownic, BWA Słupsk |
2005 | Wystawa na srebrne wesele | Otwarta Pracownia, Kraków |
2006 | Small Things | Kabusa Konsthall, Köpingebro, Szwecja |
2008 | Boli | Galeria Mieszkanie 23, Kraków |
2010 | Dwie babki | Galeria Mieszkanie 23, Kraków |
2011 | Zdjęcie zaręczynowe | Otwarta Pracownia, Kraków |
2014 | Zdjęcie zaręczynowe | Galeria Korekta, Warszawa |
2015 | Makatki na ulicy Głównej | V Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej „Konteksty”, Sokołowsko |
2016 | Dobrze już było | BWA Olsztyn |
2017 | Uczta | Galeria Centrum NCK, Kraków |
2018 | Moja mama urodziła się w Poznaniu | Galeria Miejska Arsenał, Poznań |
2018 | Mój prapradziadek był zawiadowcą kopalni w Niwce | Galeria Extravagance, Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki |
2018 | Wyprałam | Galeria sztuki Wozownia, Toruń |
2018 | Wyprałam | Galeria ogrodowa, Festiwal Otwarte Mieszkania, Kraków |
2019 | Wspomnienia wspomnień | CK Zamek, Poznań |
2019 | Nie rozRÓŻniam, filodendron i fiołki w cukrze | Shefter Gallery, Kraków |
2020 | Obrazy bez laktozy | Galeria Pryzmat, Kraków |
2022 | Mama, tata i ja | Galeria Sztuki Współczesnej Pastula, Poręby Kupieńskie |
2023 | Nie wychylaj się przez cudze okno | Dom Praczki, Kielce |
rok | tytuł | miejsce |
---|---|---|
1995 | 1(1)95 | Otwarta Pracownia, Kraków |
1996 | Rozpoznanie. Obrazy z lat 90. | Bunkier Sztuki, Kraków |
1997 | Czy malarstwo może zbawić? | BWA Częstochowa |
1997 | Czy malarstwo może zbawić? | BWA Słupsk |
1997 | Czy malarstwo może zbawić? | BWA Tarnów |
1997 | Artyści Galerii, Galeria Artystów | Zamek i BWA w Sandomierzu |
1997 | Figury i Znaki | Galeria ZPAP Sukiennice, Kraków |
1997 | C.D. | Otwarta Pracownia, Kraków |
1998 | Otwarta Pracownia | BWA Legnica |
1998 | Otwarta Pracownia | BWA Jelenia Góra |
1998 | Otwarta Pracownia | BWA Wałbrzych |
1998 | Dietla 11/98 | Otwarta Pracownia, Kraków |
1999 | 1999/2000 | Otwarta Pracownia, Kraków |
2000 | Wystawa nr 60 | Otwarta Pracownia, Kraków |
2000 | Forum galerii i innych miejsc sztuki | Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku |
2000 | 2000 / 2001 | Otwarta Pracownia, Kraków |
2001 | 2001 / 2002 | Otwarta Pracownia, Kraków |
2001 | Obraz Roku 2001, wystawa finalistów | Galeria Królikarnia, Warszawa |
2002 | 2002 / 2003 | Otwarta Pracownia, Kraków |
2003 | Otwarta Pracownia | Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, BWA Leszno |
2003 | In Beetwen | Kabusa Konsthall, Köpingebro, Szwecja |
2003 | Wystawa pokonkursowa Bielska Jesień | Bielska Galeria BWA, Bielsko Biała |
2003 | Wystawa przedaukcyjna na rzecz Muzeum Sztuki w Łodzi | Galeria Ars Nova, Łódź |
2003 | 2003/2004 | Otwarta Pracownia, Kraków |
2004 | Domowa atmosfera | mieszkanie Olimpii, Kraków |
2004 | Młody Kraków w Poznaniu. W kręgu Otwartej Pracowni | Galeria Fizek, Poznań |
2004 | 4Z – 3T Czwarta zmiana. Trzeci tysiąc | Stowarzyszenie Artystów i Poetów Fabryka Sztuki (wystawa internetowa: fabrykasztuki.pl) |
2004 | 2004/2005 | Otwarta Pracownia, Kraków |
2005 | (Bałdyga, Bereś, Czadankiewicz, Kowalski, Leder, Piotrowska, Smoczyński) | Galeria Środowisk Twórczych, Bielsko-Biała |
2005 | Galerie non-profit, Art Poznań 2005 | Stara Rzeźnia, Poznań |
2006 | Życie kobiety (z Małgorzatą Markiewicz i Anną Okrasko) | Polnisches Institut Leipzig, Lipsk, Niemcy |
2006 | Art Cube | Galeria Program, Warszawa |
2007 | Rekonesans malarstwa | Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice |
2007 | Motywy malarskie | Galeria Środowisk Twórczych, Bielsko-Biała |
2008 | Samotność w sztuce | ABC Gallery, Poznań |
2008 | Kolekcja Lubuskiej Zachęty Sztuk Pięknych | BWA Zielona Góra |
2008 | Cztery przestrzenie sztuki | Konduktorownia, Częstochowa |
2009 | Dom zredukowany, bezdomność | Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa |
2009 | Sprawy prywatne (z. B. Stankiewicz i K. Sobczuk) | Galeria Szara, Cieszyn |
2009 | Positionen Der Polonischen Gegenwartskunst | PackHof, Museum Junge Kunst, Frankfurt |
2009 | Sprawy prywatne (z. B. Stankiewicz i K. Sobczuk) | Galeria Zderzak, Kraków |
2010 | Dzień Dobry, Grüezi | Art Station, Zurich, Szwajcaria |
2010 | 15 lat Otwarta Pracownia (1995–2010) | Otwarta Pracownia, Kraków |
2010 | Resistance | PGS, Sopot |
2010 | Sprawy prywatne (z. B. Stankiewicz i K. Sobczuk) | Galeria Entropia, Wrocław |
2011 | Resistance | Galeria Akademii Sztuk Pięknych, Warszawa |
2012 | Otwarta Pracownia | Centrum Sztuki – Galeria EL, Elbląg |
2012 | Miejsce nie objęte oficjalnym planem | PGS, Sopot |
2014 | Identyfikacja czasu zastanego | Galeria DAP3, Warszawa |
2015 | 20 lat Otwartej Pracowni | Otwarta Pracownia, Kraków |
2015 | Krzątaczki | Galeria Domu Norymberskiego, Kraków |
2016 | Trucizna | CKK, Katowice |
2016 | Gra ze sztuką | Galeria Panorama, Dwór w Tomaszowicach |
2016 | Otwarta Pracownia | BWA, Kielce |
2017 | Krakowskie spotkania artystyczne 2017: Konfiguracje | Bunkier Sztuki, Pałac Sztuki, Kraków |
2018 | Decydentki | Dom Norymberski, Kraków |
2018 | Powietrze i inne rzeczy potrzebne nam do życia | Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała |
2018 | Bona 500 lat później | Otwarta Pracownia, Kraków |
2018 | Bona 500 lat później | Zamek Królewski, Niepołomice |
2018 | Krakowski Salon Sztuki | Pałac Sztuki, Kraków |
2019 | Tymczasowe miejsce | Galeria Szczere Pole, Osada Kryspinów |
2019 | Krakowski Salon Sztuki | Pałac Sztuki, Kraków |
2021 | Kolekcja z Sandomierza | BWA, Kielce |
2021 | Wieża Bab 2 | Galeria Biała, Lublin |
2021 | Moja matka moja córka | Galeria Biała, Lublin |
2022 | Niech szyją! Współczesna polska rzeźba uszyta | Studio Cannaregio, Wenecja |
2023 | Niech szyją! Współczesna polska rzeźba uszyta | CSW „Znaki czasu”, Toruń |
rok | tytuł | miejsce |
---|---|---|
2018 | „Wspomnienia wspomnień” – projekt zrealizowany w ramach programu rezydencji artystycznych Rezydenci w Rezydencji | Centrum Kultury ZAMEK, Poznaniu |
2018 | „Uczta w Bublu” | 8 Land Art Festival 2018, Fundacja Latająca Ryba, Bubel-Granna |
2019 | „Ogród wspomnień” | 9 Land Art Festival 2019, Fundacja Latająca Ryba |
rok | tytuł | miejsce |
---|---|---|
2016 | „Żywy róż” | Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków |
2017 | „Umycie rąk” | Galeria MONOPOL, Warszawa |
2017 | „Kobieta w oknie” | BWA, Olsztyn |
2018 | „Tylko miotła” | Akcja Lublin! Rozdział 2, Galeria Labirynt, Lublin |
2019 | „Działanie na przyrządy kuchenne” | The Approach Gallery, Londyn |
2020 | „Pranie” | BWA, Opole |
2023 | „umycie rąk” | De Apple, Amsterdam |
2023 | „Bańki mydlane” | Łąki pychowickie, Kraków |
2024 | „Żywy róż” | Stavanger Kunstmuseum, Stavanger |
2024 | „Żywy róż” | Bunkier Sztuki, Ekomuzeum Prądnika, Kraków |
Bibliografia / Powrót do góry ↑
Teksty autorskie, wywiady:
- [wstęp do katalogu:] „Malarstwo”, BWA w Sandomierzu, 1995
- Emila Hektor, wywiad z Bettiną Bereś [w katalogu wystawy:] „Otwarta Pracownia – miejsce nieobjęte oficjalnym planem”, PGS Sopot, 2012
- [wypowiedź w katalogu wystawy:] „Krzątaczki”, Kraków, 2015
- Ślimaki, [tekst w katalogu wystawy:] „OTWARTA PRACOWNIA”, BWA w Kielcach, 2016
- Robert Mazurek, Ukochane futro ojca [w:] „Dziennik Gazeta Prawna” nr 83/84/85 (4733/4734/4735), 27.04.2018, [dostęp: 13.05.2018], http://kultura.dziennik.pl/sztuka/artykuly/573433,rozmowa-mazurek-bettina-beres.html
- Klaudia Strzyżewska, Świat malowany wspomnieniami, 13.12.2018 [w:] „kulturapoznan.pl”, [dostęp: 09.01.2019], http://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/wystawy,c,5/swiat-malowany-wspomnieniami,127018.html
- Ewa Mrozikiewicz, Rodzinne kompozycje obciążające, 12.2018 [w:] „Alternatywne Wiadomości ASP”, [dostęp: 09.01.2019], http://www.iwonademko.art.pl/linki/Alternatywne-Wiadomosci-ASP_www.pdf
Wykłady:
- „Wokół Płonącej Żyrafy”, wykład wraz z Oskarem Hanuskiem, Ośrodek Kultury Europejskiej EUROPEUM, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2017
- „Razem – osobno. Maria Pinińska-Bereś – Jerzy Bereś”, Klub Extravagance, Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, 2017
- „O Fundacji im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia”, wykład wraz z Oskarem Hanuskiem, Wykłady gościnne / Pracownia otwarta, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, 2018
- „Wprowadzenie do rezydencji Wspomnienia wspomnień”, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 2018
- „Rodzina artystów”, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, 2018
- „Awangarda między kuchnią a łazienką”, Galeria Entropia, 2024
- „Moja mama artystka awangardowa”, Pawilon Czterech Kopuł, MN we Wrocławiu, 2024
Ważniejsze teksty monograficzne, wzmianki:
- Anna Markowska, Belzebub czyli bubek, [druk ulotny do wystawy:] „Obrazy z lat 1986-93”, Galeria Pryzmat, Kraków 1993
- Jerzy Bereś, O Zwidach i obrazach Bettiny (rękopis), 1993
- Jerzy Hanusek, Ojciec z córką zrobili wystawę [w:] „Arka”, nr 47 (5), 1993
- Wojciech Głogowski, [wstęp do katalogu wystawy:] „Obrazy w czasie zarazy” cz. I, Rostworowski Gallery, Kraków, 1995; [przedruk w:] „The Dirty Goat”, no. 9, Host Publications, Austin, Texas
- Stanisław Tabisz, Malarstwo Bettiny Bereś [w:] „Czas Krakowski”, 14.03.1995
- Krzysztof Jarosz, Koza i inne obrazy [w:] „Gazeta Wyborcza Kielce”, 24.01.1996
- Jerzy Hanusek, [wstęp do katalogu wystawy:] „Trzy strony obrazu”, Galeria Pryzmat, Kraków 1998
- Justyna Nowicka, Samotność rzeczy [w:] „Rzeczpospolita”, nr 103 (5268), 05.05.1999
- Jolanta Antecka, Bettina, czyli młodzi jubilaci, „Dziennik Polski”, nr 97 (16675), 26.04.1999
- Natasza Styrna, [wstęp do katalogu wystawy:] „Pies i kot”, Otwarta Pracownia, Kraków 1999
- Jerzy Hanusek, Kilka słów o B. Bereś [w katalogu wystawy:] „Otwarta Pracownia 2000”, Kraków, 2000
- Jerzy Hanusek, Miska, szczotka, pielucha [w:] „Format”, nr 38/39, 2001
- Anna Bugajska, Afirmacja łazienki [w:] „Gazeta Wyborcza Kraków – Co Jest Grane”, 9-15.03.2001
- Sebastian Wisłocki, Ładne rzeczy [w:] „Gazeta Morska”, 1-7.06.2001
- Sebastian Wisłocki, Kult przedmiotu [w:] Gazeta Wyborcza Gdańsk, 19.06.2001
- Przemysław Jędrowski, Stoickie wiadra [w:] „Arteon”, nr 6/2001
- Monika Branicka, Pomiędzy zlewem a Franią [w:] „Art&Business”, nr 5/2001
- Nowe obrazy Bettiny Bereś (bez tekstu) [w:] „Arteon” nr 1(21), 1/2002
- Anna Markowska, Życie trudniejsze od malowania [wstęp do katalogu wystawy:] „Bez gruntu”, Galeria Sztuki Współczesnej Wieża Ciśnień, Konin; [przedruk w:] „Exit”, nr 2(50), 2002
- Magdalena Ujma, Dom [wstęp do katalogu wystawy:] „Artykuły pierwszej potrzeby”, BWA Bielsko-Biała, 2003
- Wanda Then, Uroda rzeczy [w:] „Dziennik Zachodni”, nr 14 (17486), 17.01.2003
- Jolanta Antecka, Artykuły pierwszej potrzeby [w:] „Dziennik Polski”, 26.03.2003
- Joanna Zawierucha, Przedmioty zwyczajne [w:] „Art & Business”, nr 4/2003 (152)
- Wojciech Wilczyk, Sentymentalne przedmioty [w:] „Gazeta Antykwaryczna”, nr 5(86), V 2003
- Izabela Adamczyńska, Stara waga nie rdzewieje [w:] „Gazeta Wyborcza Łódź”, 26.04.2004
- Przemysław Jędrowski, Miski w Baszcie Czarownic [w:] „Arteon” nr 11/2005
- Przemysław Jędrowski, Krzesła Bettiny, 04.07.2005 [w:] „Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej”, [dostęp: 23.11.2016], http://bgsw.pl/archiwum/beresb/
- Jolanta Antecka, Dwie rocznice i obrazy Bettiny [w:] „Dziennik Polski”, nr 265 (18667), 14.11.2005
- Przemysław Jędrowski, Nieistniejąca doktryna [w katalogu wystawy:] „Small things”, Kabusa Konsthall, Szwecja, 2006
- Ewa Łączyńska, Marta Lisok, Obrazy Bettiny Bereś [w:] „Exit”, nr 1 (65), 2006, [dostęp: 23.11.2016], http://kwartalnik.exit.art.pl/article.php?edition=11&id=220
- Małgorzata Czyńska, Portrety codzienności [w:] „Weranda”, nr 1 (61), 01.2008, [dostęp: 23.11.2016], http://www.weranda.pl/sztuak-new/obrazy/bettina-beres-portretuje-codziennosc
- Małgorzata Garapich, Boli głowa – Boli biodro – Boli brzuch. O kilku pracach Bettiny Bereś, 04.2008
- Kama Zboralska, Portrety banalnych przedmiotów [w:] „Rzeczpospolita”, 25.06.2009
- Marta Kudelska, Zakaz wstępu – teren prywatny [w:] „artPAPIER”, nr 15-16 (135-136)/2009, [dostęp: 23.11.2016], http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=89&artykul=2061&kat=2
- Małgorzata Garapich, Sprawy bardzo prywatne [w:] „Artluk”, nr 4/2010
- Dorota Morawetz, O Bettinie i jej dwóch babkach [w:] „Exit” nr 4 (84), 2010, [dostęp: 23.11.2016], http://kwartalnik.exit.art.pl/article.php?edition=36&id=642
- Dorota Morawetz, Obecność nieobecności. O Bettinie Bereś i jej „Dwóch Babkach” [w:] „Obieg”, 05.10.2010, [dostęp: 23.11.2016], http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/prezentacje/18857
- Marta Lisok, Skoki do wody, 01.2011 [w:] „Dwutygodnik.com”, [dostęp: 23.11.2016], http://www.dwutygodnik.com/artykul/1764-skoki-do-wody.html
- Andrzej Jajszczyk, Wiliam Turner i Bettina Bereś [w:] „Barbara i Andrzej Jajszczyk” [dostęp: 23.11.2016], http://jajszczyk.pl/wp-content/uploads/A_Jajszczyk_Turner_Beres_10_2011.pdf
- Dobromiła Błaszczyk, Za zasłoną toczy się szczęśliwe życie [w:] „Format” nr 70, 2014/2015
- Krystyna Czerni, Wypracowanie domowe [w katalogu wystawy:] „Dobrze już było”, BWA Olsztyn, 2016
- Magdalena Kownacka, Dobrze już było [w katalogu wystawy:] „Dobrze już było”, BWA Olsztyn, 2016
- Bogna Błażewicz, Wyszywane wspomnienia [w katalogu wystawy:] „Moja mama urodziła się w Poznaniu”, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, 2018, [dostęp: 13.05.2018], http://www.arsenal.art.pl/wystawy/moja-mama-urodzila-sie-w-poznaniu/
- Marta Smolińska, Wyprałam! O praniu stereotypów w (auto)ironicznej twórczości Bettiny Bereś [w katalogu wystawy:] „Wyprałam”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, 2018
- Adriana Zimnowoda, Po co człowiekowi Lampa? Diogenes i Bettina – czyli, jak nie dać się wymanewrować [w katalogu wystawy:] „Mój prapradziadek był zawiadowcą kopalni w Niwce”, Galeria Extravagance, Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, 2018